BRF Väktaren

714400-1950

Vision (Övergripande strategimål för förening och styrelse)

• Visioner och inriktning för Brf Väktarens framtida utveckling
  • Framtidsutvecklingen ska främst inriktas på ett trivsamt boende med hög kvalitet.
  • Inriktningen ska vara att på ett ekonomiskt försvarbart sätt tillvarata moderna teknik och utvecklingsmöjligheter i kombination med ekonomiska vinster inte minst gällande energiförbrukning
  • Underhållet av fastigheter och mark ska löpande kontrolleras och åtgärdas efter behov.
  • Miljömedvetenhet ska vara vägledande i alla åtgärdsprogram.

Föreningen ska verka för en kostnadseffektiv verksamhet.

Detta ska ske genom aktiv kostnadskontroll, aktiv underhållsplanering, utbildade, kunniga och aktiva styrelseledamöter samt kostnadseffektiv arbetsfördelning.

Föreningens el- och vattenförbrukning ska inte öka.

Detta ska åstadkommas dels genom information till medlemmarna om vikten att spara energi, dels genom kostnadskontroll via underhållsplan och genom åtgärder som minskar förbrukningen. Energikostnaderna nästa år samma tid ska ej vara högre än idag – bortsett från pris- och skattehöjningar som ligger utanför föreningens kontroll.

Minskade kostnader för sophantering.

Föreningens kostnader för sophantering ska under följande verksamhetsår stanna på samma nivå som under föregående år.

Boendet

Att bo i området skall upplevas positivt.

Utbildad styrelse

Alla nyvalda ledamöter i styrelsen ska genomgå minst en styrelsekurs under sitt första verksamhetsår. Ordförande, sekreterare, ekonomiansvarig och studieansvarig ska genomgå relevanta kurser för respektive uppdrag under sitt första verksamhetsår. Revisor och revisorssuppleant rekommenderas genomgå relevant utbildning.

Kommunikation - medlemmar

Under verksamhetsåret ska information på papper minimeras och ersättas av digitala lösningar.

Ekonomi

Värdet av bostadsrätten skall vara stabilt över tiden. Årsavgiften skall vara förutsägbar under den närmaste 3-årsperioden.

Leverantörer

Våra leverantörer skall vara professionella på sitt område, skall ha en dokumenterad kvalitetsplan som medföljer kontraktet och skall erbjuda ett långsiktigt arbetssätt.

Förvaltning, Underhåll och Ekonomi

Programmet fastställer föreningens långsiktiga mål samt anger aktuella arbetsaktiviteter inom de olika delområdena. Aktiviteterna ska om möjligt kostnadsberäknas. Målsättningsprogrammet ska vara ett levande dokument. Långsiktiga och kortsiktiga mål ska årligen analyseras och vid behov revideras. Föreningen följer dessa löpande på styrelsemötena och har delat in målen på Investeringar/Periodiskt underhåll/Driftåtgärder

Miljöarbete

Miljöhuset och kompostanläggningens viktiga funktion vad gäller kretsloppets fördelar ska uppmärksammas, utvecklas och vårdas. Arbetsinsatsen för dessa anläggningar ingår som en del i skötselavtalet.

Mängden hushållssopor ska minskas.

FÖRVALTNING, UNDERHÅLL OCH EKONOMI

Föreningens inre och yttre miljö är ansiktet utåt. Den har en avgörande betydelse för medlemmarnas trivsel i boendet samt hur besökare och omgivning uppfattar Brf Väktaren.

Barnens lekmiljö skall utformas attraktivt, funktionellt och uppfylla lagstadgade säkerhetskrav.

Samarbete med grannföreningarna ska ske i frågor av gemensam karaktär.

Det löpande underhållet skall prioriteras i skötsel och förvaltningsavtal.

Periodiskt underhåll ska styras genom underhållsplanen.

Årsavgiftens storlek ska säkerställa erforderliga medel för att trygga underhållet av föreningens hus och mark på såväl kort som lång sikt.

Medlemmarna ska få en hög servicenivå. Ekonomin ska planeras långsiktigt.

2023-04-20